گزیده خطبه های نماز جمعه ۱۳۹۵/۰۵/۰۱ به امامت امام جمعه پلدختر حجت الاسلام والمسلمین سوری
خطبه اول
السلام علیکم جمیعاً و رحمه الله و برکاته اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین نحمده و نستعینه و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی حبیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته سید نا و نبینا ابی القاسم مصطفی محمد و علی آله آل الله و لعن الدائهم علی اعدائهم اعداء الله قال الله الحکیم فی محکم الکتاب الکریم لیس البران تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب و لکن البر من امن بالله و الیوم الاخر عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه.
بحثی که مطرح نمودیم و برگرفته از این آیه شریفه بود بحث اصول نیکی ها و اصول خوبی هاست که یکی از آن اصول اعتقاد به معاد و روز رستاخیز بود مطالبی را درد مورد معاد بیان نمودیم تا به بحث بهشت و جهنم رسیدیم و گفتیم که این گونه نیست که بهشت و جهنم پس از مرگ تازه برزخ به وجود بیاید یا اینکه پس از برپایی قیامت تازه بهشت و جهنم ایجاد و خلق گردند بلکه این حوادث تنها شرایط درک ما را فراهم می آورند الان یکی دیگر از مباحث مربوط به بهشت و جهنم می پردازیم و آن بیان خصوصیات و ویژگی های کلی این دو جایگاه می باشد.
- زنده بودن بهشت و جهنم: اولین خصوصیت عالم آخرت این است که سرتاسر شعور و حیات است . در بهشت و جهنم سنگ ها و چوب ها و درختان و میوه ها ، همه و همه دارای حیات و شعورند قرآن در سوره عنکبوت می فرماید:وانّ الدار الآخره لهی الحیوان لو کانو یعلمون آیه ۱۴ . به راستی سرای آخرت سارسر حیات و زندگی است اگر می دانستند ما گمان می کنیم تنها خودمان فهم و شعور داریم و از همه چیز سر در می آوریم و بقیه موجودات درکی ندارند از مرحوم آیت اله انصاری همدانی نقل شده که می فرمودند:روزی حضرت موسی علیه السلام زمینی را می کند دردل خاک کلنگش به سنگی خورد و شکافت ، کرم بسیار ریزی ردون آن نمایان شد حضرت موسی علیه السلام عرض کرد خدایا این کرم کوچک در دل این سنگ را برای چه خلق کرده ای ؟ خطاب رسید : ای موسی اتفاقاً این کرم هم بارها سئوال کرده است که این انسان برای چه خلق شده است ؟ ما گمان می کنیم که دیگر موجودات فاقد درک و شعورند در حالی که درک برزخی و مثالی آنها بیشتر از ماست . امام باقر علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم نقل فرمودند که مناز پیامبر شدن چوپان بودم . گوسفندان و شتران را به چرا می بردم گاهی می دیدم بدون اینکه چیز ی آنها را به هیجان در آورد و بترساند به طور ناگهانی می پرند تعجب می کردم که داستان چیست! تا اینکه بعدها جبرئیل به من گفت : در عالم قبر وقتب ضربه ای بر کافر می زنند و او را عذاب می کنند همه موجودات غیر از جن ها در انسان می شنوند و می ترسند پس من گفتم : ذلک لضربه الکافر فنعوذبالله من عذاب القبر این برای ضربه ای است که بر کافر وارد شده است از عذاب عالم قبر به خدا پناه می بریم بنابراین موجود بی شعور و بدون ادراک و مرده نداریم. حتی همه موجودات ذکر دارند ذکر دارند ذکر برخی حیوانات در روایات ما بیان شده است حتی آمده است که حیوانی که به صید افتاده است ذکرش را فراموش کرده است همه شنیده اید که یکی از معجزات پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم ذکر گفتن سنگ ریزه ها در کف دستشان بوده است نه اینکه معجزه پیامبر به نطق و ذکر در آوردن سنگریزه ها بودبلکه آنها همواره ذکر و تسبیح دارند در واقع پیامبر گوش آدم ها ی غافل و خواب را باز کرد تا بشنود و وقتی مومنی در بهشت با درخت و آب و گل و سنگریزهو هرچیزی مواجه می شود همه به او سلام می دهند و ذکر می گویند همه زیبایی خدا را نشان می دهند پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند : در بهشت میوه هایی وجود دارد که بسیار به مومن نزدیک و در دسترس است و این همان فرموده خدا در قرآن است . و دانیه علیهم ظلالها و ذّللت قطوفها تذلیلاً انسان ۱۴ سایه های (درختان) به آنها نزدیک است و میوه هایش رام و تسلیم پس هر یک از این میوه ها به ولی خدا می گویند : یا ولیّ الله کلنی قبل ان تأکل هذا قبلی ای ولی خدا ، قبل از آنکه میوه دیگری را بخوری من را بخور یعنی خوراکی ها در این که روزی مومن شوند ، برهم سبقت می گیرند از آن طرف ، جهنمی ها وقتی می بینند همه چیز جهنم ، از خوراک و پوشاک و آتش همه دارای شعورند و با او سر جنگ دارند و هر کدام به نوعی قهر و غضب خدا را به او نشان می دهند بسیار دردناک است . قرآن از تکلم جهنم چنین خبر داده است یوم نقول لجهنّم هل امتلأت و تقول هل من مزید ق آیه ۳۰ به جهنم می گوییم پر شه ای ؟ و او می گوید: آیا افزون بر این هم هست؟ در سوره فجر آمده است که جهنم را می آورند و جی ء یومئذ بجهنّم (فجر۲۳) رسول خدا صلی الله علیهو اله و سلم فرمودند : اذا کان یوم القیامه تقاد جهنّم بسعین الف زمام کلّ زمام بید بسعین الف ملک فتترد شردً لو لا انّ الله یحبسها لا حرقت السموات و الارضین هنگامی که قیامت فرا برسد جهنم به هفتاد هزار زنجیز در قید است که این زنجیرها به دست هفتاد هزار فرشته است شعله های آتش جهنم چنان زبانه می کشد که اگر خداوند آن را حبس و کنترل نکند آسمان و زمین را به آتش می کشد وقتی جهنم افراد و دوزخی گنهکار را از دور می بیند صدای وحشتناک و خشم آلود همراه است در عین حالی همین جهنم با این زنجیر و شهیق برخوردش با مومن به گونه دیگر است از پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم روایت شده است روز قیامت وقتی مومن از جهنم عبور می کند آتش جهنم به او می گوید «جز یا مؤمن فقد اطفأ نورک لهبی » زود رد شود که نور تو شعله من را خاموش کرد بله آتش جهنم درک و شعور دارد می داند چه کسی را بسوزاند و بر چه کسی سرد شود لذا در قرآن آمده استوقتی ابراهیم علیه السلام را در آتش می انداختند خداوند خطاب به آتش فرمود: یا نارکونی برداً و سلاماً علی ابراهیمانبیاء ۶۹ در آتش بر ابراهیم سرد و سلامت باش در حالی که معمولاً صاحبان درک و فهم مورد خطاب قرار می گیرند.
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین والصلوه والسلام علی سیدنا و ابی القاسم المصطفی محمد و علی اله ال الله و لعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله اللهم صل و سلم علی امیرالمومنین وصی رسول رب العالمین و صل علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین اللهم صل و سلم علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابم محمد و الحسن ابن علی و الخلف الهادی المهدی حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی یوم القیامه انشاء الله عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه.
- پنجم مرداد مصادف است با اقامه اولین نماز جمعه در تهران به امامت مرحوم آیت اله سید محمود طالقانی رد سال ۱۳۵۸ . نماز جمعه پشتوانه برای نظام و انقلاب می باشد . الان در کشور قریب به ۹۰۰ امام جمعه مشغول به فعالیت می باشند. ضمن تقدیر و تشکر از همه ائمه جمعه که وظیفه خودشان را انجام می دهند اما آنچه که دغدغه جدی همه ما باید باشد تأمین مطالبات به روز رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی است که این روزها در میان موضوعات و نکته های متنوع و متعدد شاهد آن هستیم که دو نکته مهم را بیش از هر چیز دیگر مورد توجه قرار داده اند اول مسأله مرموز نفوذ است که ممکن است در ابعاد مختلف فرهنگی و سیاسی و حتی اقتصادی هویت زلال و پاک اسلامی انقلابی و نیز وحدت و امنیت و آرامش داخلی را هدف قرار داده باشد و باید نسبت به آنو به ویژه آبشخورهای اصلی آن همچون فتنه ۸۸ حساس بود که همواره خود ایشان نیز بارها به صورتی شفاف فرمودند : من روی موضوع فتنه حساس بوده و هستم. دوم: حفظ و تقویت روحیه انقلابی بودن است که در خصوص هر دو مورد تریبونهای نماز جمعه چه بهلحاظ گفتمانی و تبیینی و چه به لحاظ راهبردی با پشتوانه حضور و اجتماع پرشور و انقلابی مردم در مصلاهای نماز جمعه می تواند نقش استراتژیک و قرارگاهی را در تأمین منویات و مطالبات رهبری عزیز انقلاب داشته باشد. نماز جمعه مهم ترین خاکریز نفوذ ناپذیر جبهه انقلاب اسلامی است و به فرموده حضرت آقا نماز جمعه قرارگاه ایمان ، تقوی ، بصیرت و اخلاق می باشد. مهم ترین رویدادهای منطقه و جهان اسلام:۱- مسلمانان فراموش شده . منطقه جامود کشمیر ایالتی مسلمان نشین در شمال هند است که به سه کشور هند ، پاکستان و چین دسترسی دارد . ۹۴ درصد مردم این منطقه مسلمان و ما بقی هند و غیره می باشد برخی از این سرزمین جزء حاکمیت چین و برخی دیگر جزء حاکمیت هند و پاکستان می باشد . کشمیر از زمان های گذشته جزو مستعمره های انگلیسی بوده و در سال۲۰۰۳ میلادی با روند صلح میان طرفین (هند و پاکستان) وصدور قطعنامه های مختلف سبب آتش بس پایدار میان هند و پاکستان شد.طی سال های گذشته مسئله کشمیر به ابزاری در رقابت های هند و پاکستان تبدیل شده است و هرکدام به نوعی در صدد بهره برداری ازاین موضوع هستند و در یک اعتراض به کشته شدن رهبر مسلمان(۲۲ساله)حزب مجاهدین جامو و کشمیر برگزار کردند توسط نیروهای امنیتی سرکوب شدند.که در این کشتار خوشونت بار نزدیک به۳۶ مسلمان کشته وسه هزار و ۱۰۰ نفر زخمی شدند اما در مورد مسئله ی کشمیر چند نکته لازم است.
۱_برحسب نوع نگاه اعتقادی و ایدئولوژی،مردم کشمیر،مردمی مسلمان هستند و بر هر کس واجب است که از مردم بی دفاع کشمیر دفاع کند در وهله اول مسئولین و دستگاه دیپلماسی باید اقدامات صورت گرفته را محکوم کنند.
۲_مسئله کشمیر تا حد زیادی شبیه و شباهت به مسئله فلسطین دارد.جنایاتی که در فلسطین صورت می گیرد.مسلمانان با مسامحه کاری ار کنار آن عبور می کنند و هیچ مواضعی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی ندارند.و در مورد مردم کشمیر هم مردم مسلمان هیچ گونه واکنشی از خود نشان نمی دهند.
۳_سرکوب و هتک حرمت نسبت به مسلمانان کشمیر واقعه ای شبیه به هتک حرمت شیخ زکزاکی را به وجود خواهد آورد.دولت نیجریه در صدد حذف شیخ زکزاکی بود که با هوشیاری مردم این امر محقق نشد.آنها می خواستند مانند کشور عربستان که آیت الله نمر را اعدام کردنند دنبال چنین قضیه ای بودند که هوشیاری مردم مانع شد.
۴_شاید آنچه بیش از همه مورد بغض نیروهای امنیتی کشمیر قرار گرفت تأسی تظاهر کنندگان به انقلاب اسلامی بود.جوانان کشمیر با شعار ((الله اکبر،خامنه ای رهبر)) به مبارزه با نیروهای امنیتی پرداختند.بنابراین ذکر این نکته لازم است.افرادی که امروز،در اقصی نقاط جهان در راستای مبارزه با ظالم اقامه دعوامی کنند به نوعی از انقلاب اسلامی ایران پیروی می کنند که این امر ظرفیت عظیمی را برای جمهوری اسلامی فراهم می کند.
۲)_ پیامدهای داخلی و بین المللی کودتا در ترکیه.
کودتا در ترکیه که توسط نیروهای هوایی ژاندارمری ترکیه صورت گرفت بنابر برخی اظهارنظرهای که قبل از موعد مقرر شد.پیامدهای داخلی و بین المللی برای کشور ترکیه دارد.
پیامدهای داخلی
۱_مهمترین پیامد داخلی کودتا که توسط اردوغان و حزب حاکم صورت گرفته است.این کودتا بهانه ای است که اردوغان پاک سازی ارتش را شروع کند.
۲_عرصه برای عرض اندام سایر معارضان داخلی اردوغان فراهم می شود.تا الان به خاطر سلطه امنیتی جرأت عرض اندام نداشته و با اینکودتا فضا برای آنها ایجاد شده و امیدوارند که بتوانند عرض اندام کنند.
۳_عرصهبر اقلیت های دینی و قومی در ترکیه تنگ می شود.شاید یکی از سناریوهای اردوغان در آینده حملات گسترده و وسیع علیه کردها باشد .
۴_مباحثی همچون بحث اقتصادی و گردشگری در ترکیه نیز از این کودتا متضرر خواهد شد.
پیامد منطقه ای.
۱_مهمترین آن رویکرد اردوغان نسبت به مسائل منطقه همچون بحث سوریه باشد.اردوغان به خوبی فهمیده هزینه کردن در سوریه بی فایده است و در مواضع اخیر نخست وزیر ترکیه در رابطه با تمایل ترکیه برای برقراری ارتباط با سوریه بود.
۲_عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تا حدودی منتفی شد.وجود کودتا ضربه محلکی بر چهره ترکیه وارد کرده است